lördag 23 mars 2013

Sköldpadds-race

Det här är ett spel som får barnen att få upp ögonen för sannolikhet. Egentligen kan man använda vilken slags spelpjäser som helst, men jag kände för små sköldpaddor just för att det är så sällan de får vara med i några race!

Själva matematiken i spelet är inte så svår, så även ganska små barn kan vara med. Det räcker att man kan addera upp till 6+6.


För att spela spelet behövs en spelplan. Den finns här: Sköldpaddsrace. Skriv ut den och förstora till A3 för bästa resultat. Annars fungerar den som den är. Ett annat alternativ är att rita en egen spelplan.

Sköldpaddorna är gjorda av dekorgummi (går att byta ut mot kartong) och en kapsyl. Lägg kapsylen på dekorgummit och rita runt den en bit utanför kapsylen. Rita ett huvud utifrån den första cirkeln och fyra ben. Klipp ut. Limma fast kapsylen på "ryggen".

Såhär går spelet till:

Berätta för barnen att tärningarna avgör vilken sköldpadda som ska flytta sig ett steg framåt. Man slår med två tärningar och summan av tärningarnas prickar talar om vilken sköldpadda det är som ska framåt.

Sedan får barnen välja bana.

Slå i tur och ordning med tärningarna. Visar tärningarna 3 + 4 flyttar sköldpaddan på bana 7 ett steg fram. Först i mål vinner.

Spela spelet flera gånger och låt barnen själva komma fram till vilka banor som är fördelaktigast. När alla fått kläm på tärningens kombinationer och insett att det är fler kombinationer som ger t ex 7 än 2 kan man börja prata i termer av sannolikhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar