onsdag 10 april 2013

Slumpa ut

Den här övningen brukar jag göra i slutet av en lektion. Då droppar eleverna ut några i taget och det blir inte så trångt i korridoren.
fritid,metaforer,öde,spel,sport,tärning,tärningar
Tala om för eleverna att du ska slå med två tärningar och addera de tal tärningarna visar. Deras uppgift är att gissa vilken summa det blir. De skriver ner summan de tror på.

Slå med tärningarna och tala om vilka tal det blev. De elever som har den summan som talen bildar får gå. Slå med tärningarna igen och tala om vilka tal de visar. Ytterligare några elever går.

Den första gången man spelar brukar det alltid vara stor spridning på gissningarna. Även tal som inte går att få genom att addera två tärningar brukar dyka upp, men efter ett tag börjar eleverna inse att vissa tal dyker upp mer frekvent än andra. När man gjort detta några gånger kan man börja föra in begreppet sannolikhet och diskutera varför summan 8 kommer oftare än summan 12.

Variant: Använd dig av subtraktion och multiplikation i stället för addition.

Smartboardtips: På vissa Smartboards finns det digitala tärningar att slå med på skärmen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar