onsdag 8 maj 2013

Gissa mitt tal


Gissa mitt tal kan man göra på lite olika sätt. Jag brukar göra det i helklass till en början. Ofta blir det så att jag avslutar lektionen med Gissa mitt tal och när eleverna hittat rätt tal får de gå på rast.

Reglerna är enkla. Jag bestämmer mig för ett tal och eleverna får ställa frågor för att komma fram till vilket tal jag valt. Frågorna ska ställas så att jag kan svara antingen med ett ja eller ett nej.

Det är kul att se hur eleverna använder olika begrepp mer och mer för att ringa in mitt tal. Frågor som kan dyka upp är:

"Är det ett jämnt tal?"
"Är talet större än 100?"
"Är talet ett heltal?"
"Är talet delbart med fyra?"

Vi brukar hålla koll på hur många frågor eleverna behöver ställa innan de hittar rätt. Det blir en sporre att ställa så få frågor som möjligt.

När man gjort detta i helklass några gånger kan man låta eleverna göra det i par eller i mindre grupper.

1 kommentar:

  1. Roligt med ny sida, bra!
    Har såklart länkat.
    http://www.skolburken.com/2013/05/skapligt-enkelt-matematiskt.html
    :)
    Maria

    SvaraRadera