söndag 16 februari 2014

Namn-geometri

Tack för lånet av bilderna 6c2!

Det här var ett riktigt roligt sätt att träna omkrets och area på - två begrepp som är så lätt att blanda ihop för eleverna.

Vi använde cm-rutat papper. På pappret skulle eleverna skriva sitt namn, smeknamn eller initialer, beroende på hur långt namn de har. Man kan konstruera bokstäverna på olika sätt. Enklast är att göra dem helt raka, men sneddade hörn gör det lite roligare.

Sedan var det dags att räkna area och omkrets. Eleverna skrev varje bokstavs area och omkrets under bokstaven. Vi pratade om skillnaden mellan cm och cm2. Medan de arbetade kom de också på att diagonalen på cm-rutorna var mer än 1cm. Vi räknade med 1,5 cm för enkelhetens skull.

Till sist räknade de ut den totala arean och omkretsen. Omkretsen blev i många fall längre än vad de tänkt sig.

De som ville fick måla sina bokstäver.


Varianter: Till mindre barn kan man i förväg ha gjort en uppsättning med bokstäver som de kan titta på och rita av.

När de är klara kan de få fundera på vilka av deras bokstäver som är symmetriska.

1 kommentar:

  1. Namnskyltar som dessa är det första som jag låter mina slöjdelever få göra i åk 3. Då använder vi centimeterpapper när vi gör måttskisserna i skala 1:1. Kanske dags att återvända dessa och namnskylten när det är blir dags för omkrets och area?!

    SvaraRadera