lördag 24 maj 2014

Geometripizza

På den här sidan: http://thefirstgradefairytales.blogspot.se/?m=1 hittade jag ett tips, som jag ville göra en variant av - geometripizza!


Jag kan se olika varianter för elever i olika åldrar. Såhär tänker jag mig en enkel variant:

Förberedelser:

Klipp ut cirklar ur brunt papper till pizzabotten. Jag använde en assiett som mall.

Klipp sedan ut olika former i olika färger. Jag valde röda cirklar, gröna rektanglar, vita kvadrater och gula trianglar. Lägg de olika formerna i olika skålar. (Jag valde att räkna kvadraterna som kvadrater och rektanglar som rektanglar i detta läget.)

Kopiera upp ett protokoll där eleven kan bokföra sina former, samt skriva pris om man väljer att ha med det.

Låt sedan eleverna komponera ihop sin egen pizza och fylla i protokollet.

Varianter/vidare arbete:
* Låt eleverna presentera sina pizzor för varandra - allt för att befästa begreppen.

* Låt eleverna jämföra priser. Vilken pizza blir dyrast? Vilken blev billigast? Kostar några pizzor nästan lika mycket? Vad kostar en riktig pizza?

* Låt eleverna själva klippa till de olika delarna. Här kan man fördela arbetet - några klipper cirklar, några rektanglar osv.

* Låt eleverna själva skriva hela protokollet.

* Lägg till fler figurer - parallellogram, romb, ellips....

* Låt eleverna jämföra sina protokoll: "Jag har en cirkel mer än Kalle". "Kalle och jag har lika många kvadrater."

*...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar