onsdag 6 augusti 2014

Ekvationsaskar

Ganska tidigt presenteras eleverna för uppgifter av typen:

4 + __ = 6

Det brukar inte ställa till så stora bekymmer för eleverna, men så fort vi sätter in en bokstav i stället för den tomma linjen känns det genast klurigare.

4 + x = 6

Med ekvationsaskar avdramatiserar man ekvationslösningen och det blir ett roligt sätt att lösa en matematisk klurighet.


Själva askarna är tändsticksaskar som jag limmat en bit papper på. På pappret skriver jag sedan x, y, z... eller vilken bokstav man vill. Man behöver inte säga så mycket om det. På baksidan av asken limmar man en magnet eller fäster en bit häftmassa.

De första övningarna ska vara lätta, så att alla förstår principen. Använd dig av ett antal småsaker (bönor, ärtor, gem, träkulor) för att representera talet x. Lägg t ex 3 bönor i asken.


Skriv ekvationen på tavlan, men sätt upp asken som talet x:

x + 4 = 7     "Hur många bönor är det i x-asken?"

När en elev kommer fram till det rätta svaret skriver du:

x = 3 och så kontrollerar ni om antalet i asken stämmer.

öka sedan svårigheten beroende på nivå på eleverna. För yngre barn kan man hålla sig till talen 1-20 länge för att t ex befästa tiokamrater eller för att träna på tiotalsövergång. Här är några exempel på stegring:

10 - x = 6

x -  4 = 13

25 =  x + 12

x + x = 10 (använd två askar)

x + x = 24

x + x + 2 = 34

x + 7 = 10 - 2

x/2 = 7

15/x = 3

osv. till de riktigt kluriga:

x + x + 3 = 14 + x

Om man arbetar med askarna under en tid, kommer eleverna snart hitta strategier som t ex att ta bort lika på båda sidorna. Låt eleverna dela med sig av sina lösningsstrategier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar