onsdag 27 augusti 2014

Vilket är mitt tal?


"Gissa mitt tal" finns i många olika varianter. Detta är en variant, där man använder sig av en hundraruta för att tydliggöra mönster. Det gör det också lättare för mindre barn att spela spelet.

Spelet spelas två och två. Varje spelare ska ha en hundraruta, som finns här att skriva ut, eller som eleverna gör själva.

Spelarna markerar var sitt tal på sin ruta, utan att motståndaren ser vilket det är.

Förste man börjar sedan att ställa en fråga. Frågorna får bara vara sådana att man kan svara "ja" eller "nej". Man kan t ex säga:

"Är ditt tal ett jämt tal?"

Blir svaret då "ja" kan den som frågade kryssa alla tal som är udda.

Sedan är det den andra personens tur att fråga.

Målet är att hitta varandras tal med så få frågor som möjligt. I början brukar frågorna vara typ: "Är det 32?", men de lär sig snabbt att använda frågor som leder dem fram till rätt tal fortare.

Varianter:
* Introducera spelet genom att spela mot klassen. Då lyfts många frågeställningar fram, som eleverna sedan kan ha nytta av när de spelar mot varann. Du som lärare kan också visa på frågeställningar som du vill att de använder för att träna vissa begrepp (tvåsiffrigt, udda, jämnt, delbart med, större än, mindre än...)

* I stället för att fråga varannan gång kan en vara "frågare" en hel spelrunda. När rundan är slut byter man och jämför hur många frågor man behövde.

* Efter ett tag kan man spela utan rutan. Då kan man också utvidga talområdet.

* Spela mot klassen som avslutning på en lektion. När de kommit fram till talet är det rast!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar