onsdag 10 september 2014

Dagens tal

Dagens tal är mycket uppskattat av eleverna. Det kan vara lite krångligt att sätta sig in i reglerna första gången, men när man väl lärt sig är det lätt. Spelet är utvecklande och eleverna lär sig av och tillsammans med varandra. Det passar elever i olika åldrar, då det är självreglerande. Man gör det man kan helt enkelt.

Dagens tal spelar man i lag. Varje lag kan bestå av 3-6 personer och det gör inte något om det inte är exakt lika många i lagen.

Varje lag får en spelplan som finns att hämta här.

Förklara reglerna för lagen:

* Jag kommer att skriva ett tal på tavlan. Det talet ska ni skriva i översta rutan.
* I rutorna under ska ni skriva olika beräkningar som ger dagens tal. Om dagens tal t ex är 10, kan ni skriva 5+5, 14-4, 5x2...
* Ni har 3 minuter på er.
* Ni får bara använda de rutor som finns.
* Det får bara finnas en beräkning i varje ruta. (5+5 är ok, men inte 3+2+5)
Skriv det tal du valt på tavlan och starta tiden.

När 3 minuter gått är det dags för poängen. Låt lagen byta papper med varandra.

Poängen sätts enligt följande:
* För varje addition får man 1p
* För varje subtraktion får man 2p
* För varje multiplikation får man 3p
* För varje division får man 4p
* Använder ni tal i decimalform får man ytterligare 1p
* Använder ni negativa tal får man ytterligare 2p

ex. Talet är 5.

I en ruta skriver ni 0,5 ∙10. Ni får då:
3 p (för att det är multiplikation) + 1 p för att ni använder tal i decimalform = 4 p för den rutan.

I en annan ruta skriver ni 2,5 + 2,5. Ni får då:
1p (för att det är addition) + 1p (för att ni använder tal i decimalform) = 2 p för den rutan

Vi brukar skriva poängen i en cirkel i rutan, så är det lätt att se poängen när man ska räkna ihop.

Nu när eleverna vet förutsättningarna för poängen vill de nog spela en gång till.

Det roliga är när man spelat spelet några gånger, så brukar det hända saker. När de rättar ser de hur andra lag t ex börjar använda negativa tal och få fler poäng. De tvingar sig själva att ta till tal i decimalform och när de kommer på hur man kan förlänga en division genom hela pappret rasslar poängen in...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar