onsdag 17 september 2014

Knapphopp

Till den här övningen behöver man 8 saker i två olika färger. Jag har valt knappar.

Man behöver också en spelplan som består av en rad med nio rutor där knapparna får plats. Man kan rita upp rutorna på ett papper eller i ett räknehäfte, eller så kan man pyssla till det lite om man vill spara spelplanen.

Jag använde mig av ett rutigt papper. (Det var lättast så). Jag ritade upp rutor som var 4x5 rutor stora. Sedan klippte jag ut hela raden och limmade på ett lite kraftigare, mönstrat papper. Till sist förstärkte jag linjerna med en svart penna.

Såhär går själva övningen till:

Målet är att de rosa och de orange knapparna ska byta plats så att de rosa hamnar till höger och de orange till vänster.

Man får flytta ett steg i taget till en tom ruta intill, eller så får man hoppa över EN knapp så att man hamnar i en tom ruta.


Medan man flyttar knapparna räknar man hur många drag man behöver göra och för ner det i ett protokoll:


Förslag till vidare arbete:

* Vem fick färst antal drag?
* Hittade ni någon strategi?
* Hur många drag gjorde ni i genomsnitt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar