tisdag 14 april 2015

Baklängesproblem

Det här är varken ett pyssel eller ett mattespel, men det är ändå ett kreativt sätt att angripa matematiken.

Ge eleverna ett svar. Deras uppgift är sedan att ge den information som krävs och ställa en fråga som ger just det svaret.

Man kan göra baklängesproblemen både enskilt och i grupp, men mitt tips är att börja enkelt och i grupp tills eleverna kommit in i tänket.

Exempel från en åk 4:

Svar: De var framme klockan 18:40
(ett ganska specifikt svar som begränsar innehållet i frågan)

Vi tog tåget från Hässleholm till Tyringe klockan halv sju. Tågresan tar tio minuter. Hur dags var vi framme?

Emma och hennes familj åkte från Stockholm klockan 14:20. Fyra timmar och tjugo minuter senare var de framme. Vad var klockan då?



Svar: 127 kr

Kalle hade 130 kronor. Han köpte en klubba för 3 kr. Hur mycket hade han kvar?

Familjen köpte två hamstrar för 63,50 kr styck. Vad kostade en hamster?



Det jag ser som fördelar med den här typen av uppgifter är:

* Eleverna kan hitta på sin information och sina frågor utifrån sin egen förmåga.
* Det blir bra diskussioner om rimlighet när de arbetar i grupp
  (Kan man få två tårtor för 127 kr!? Hur mycket kostar en gris?)
* Eleverna får fundera över vilken information som krävs för att man ska komma fram till svaret.
* Färdighetsträning kommer in i ett sammanhang.
* Fungerar bra att avsluta en lektion med eller om man får tio minuter över någon gång...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar