tisdag 1 november 2016

Vilket tal ska bort?

Kommer du ihåg Brasses lek i Fem myror är fler än fyra elefanter, där Magnus och Eva skulle gissa vilket djur som inte passade in bland de övriga tre? Detta är samma lek, fast med siffror.

Förbered leken genom att tänka ut fyra tal i lämpligt talområde och som har gemensamma egenskaper. Skriv upp talen och låt sedan eleverna komma med förslag på vilket tal som ska bort.


I det här fallet skulle resonemanget kunna låta så här:

153 ska bort, för det är ett udda tal. Alla andra tal är jämna.
436 ska bort, för det är det enda talet som inte är delbart med tre.
744 ska bort, för det är det enda talet som inte innehåller en trea.
744 ska bort, för det är det enda talet där entalssiffran är mindre än hundratalssiffran.
...

Du kan ha tänkt ut i förväg vilket tal som du tycker ska bort och varför. (Brasse hade ofta en lösning som var lite "out of the box...")

Ett annat alternativ är att eleverna arbetar i grupper där de försöker hitta så många förslag som möjligt.

Låt eleverna själva hitta på de fyra talen och "den bästa lösningen".




2 kommentarer:

  1. Hej! Snubblade över din blogg just nu och har fått en massa inspiration! Jag jobbar som mellanstadielärare i England och undervisar i femman (9-10-åringar) och har hittat en hel del som jag kan använda. Tyvärr är undervisningen här väldigt inriktad på prov och att kunna en massa utantill. Det pratas en massa om att matteundervisningen måste vara konkret för de yngre barnen men sen när de väl gör sina nationella prov i både tvåan och sexan skall allt räknas ut abstrakt. Om barnen inte har tillräckligt att visa upp i sina böcker är inte det heller bra. Suck. Trots det har jag som sagt hittat en hel del som jag kan använda. Tusen tack! Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Så kul att höra att jag lyckats inspirera er.
      Kanske kan ni starta en ny trend!
      Önskar er all lycka!

      /Git, Skapligt Enkelt

      Radera